Paramedisch Natuurgeneeskundig Therapeut

Contact: 06 4011 8916

Wandelcoaching bij stressklachten

Wandelen in de natuur zorgt ervoor dat je stemming en je concentratie verbetert. Uit onderzoek blijkt dat het onder andere goed is voor de gezondheid, het stimuleert de creativiteit en het werkt stress verlagend doordat de stresshormonen afnemen. Wandelend coachen zet je niet alleen fysiek in beweging maar ook mentaal. Er komt endorfine vrij, dit geeft een positief gevoel. Met wandelen voel je als mens je lichaam weer bewust, dit geeft rust en je krijgt weer een heldere kijk op de dingen. Het aarden van de voeten op de grond geeft je stevigheid.

Wandelcoaching bij stressklachten: hoe werkt het 

In je werk gebruik je vaak gerichte aandacht voor vaak cognitief veeleisende taken. Door de cognitieve focus in combinatie met werkdruk, lange werkdagen, onzekerheid of angst kun je vermoeid en gestrest raken.

Lees meer...

Wat is stress

Iedereen heeft last van stress, stress is namelijk een vorm van spanning. Je hebt altijd een beetje spanning nodig om goed te kunnen functioneren. Deze spanning zorgt er namelijk voor dat je lichaam klaar is voor actie. Pas als er langere tijd te veel spanning aanwezig is, kan dit leiden tot klachten. Als we het over stress hebben, dan gaat het meestal over ongezonde druk of een teveel aan spanning. Maar stress is niet altijd ongezond. Stress is een hele natuurlijke en ook gezonde reactie van het lichaam. Op het werk helpt gezonde stress je om goed te presteren. Het maakt je alert, geconcentreerd en efficiënt. De spanning maakt het lichaam ook klaar voor actie en dat is nodig om te kunnen reageren op bedreigende situaties.

Wat is stress: positieve en negatieve stress

Positieve stress is bijvoorbeeld spanning die een plezierige gebeurtenis oproept, zoals bijvoorbeeld een vakantie. Het helpt je om goed te presteren en extra alert te zijn in bepaalde situaties. Deze stress verdwijnt weer en dan keert het lichaam weer terug naar een toestand van rust.

Lees meer...

Oorzaken van stress

Van een enkele nare situatie of stressor raak je niet overspannen of krijg je een burn-out. Of iemand wel of niet overspannen of in een burn-out raakt, is afhankelijk van meerdere factoren die elkaar onderling kunnen versterken. Sommige mensen zijn gevoeliger voor stress dan anderen, dit heeft te maken met de draagkracht. De ene persoon gaat schijnbaar fluitend door het leven, een ander raakt overspannen.

Ieder mens heeft zijn eigen unieke manier om met situaties om te gaan. Hoe komt het dan, dat de ene persoon vatbaarder voor stress is, dan een ander? Dit heeft onder andere te maken hoe je als persoon tegen gebeurtenissen aankijkt. Een gebeurtenis zelf geeft geen stressreactie, wel de betekenis die iemand aan de gebeurtenis geeft. Hierbij spelen persoonlijkheidskenmerken een grote rol.
Globaal kun je mogelijke stress veroorzakers onderverdelen in drie categorieën: werk gerelateerd, de privésituatie en de persoonlijkheidskenmerken van de persoon zelf.

Lees meer...

Symptomen van stress

Iedereen heeft last van stress. Maar de omvang van de stress, is afhankelijk van meerdere oorzaken en is per persoon verschillend. Ongezonde stress kan ontstaan als de belasting zwaarder wordt dan je draagkracht. Zolang de belasting hanteerbaar is, is er weinig aan de hand. Door ongezonde stress kan je weerstand verminderen waarop de kans op ziekten toeneemt. Stress geeft een grote belasting op ons immuunsysteem waardoor ons afweersysteem niet meer optimaal functioneert. Met als gevolg dat ziekten zich kunnen ontwikkelen en openbaren.

Om je bewust te zijn van je stressniveau en om stress tijdig te kunnen herkennen, beschrijf ik de symptomen van stress. Deze symptomen van stress zijn onderverdeeld in 3 categorieën: lichamelijke symptomen, emotionele en mentale symptomen en symptomen in gedrag.

Lees meer...

Methodiek bij stress en burn-out

Counselling

Counselling is een laagdrempelige en praktische vorm van hulpverlening. Als je een probleem hebt en er niet alleen uitkomt, kan een counselor je helpen om beter met die situatie of dat probleem om te gaan.
Meestal vindt de begeleiding plaats in de vorm van gesprekken. Ook kan er gebruik worden gemaakt van creatieve middelen als tekenen, schrijven en/of rituelen.
 

Bloesemremedies

De Bach bloesem remedies zijn ontdekt en ontwikkelt door dr. Edward Bach. Hij ontdekte dat de dauw die op bloemen lag de helende krachten van de plant absorbeerde. Deze dauw gebruikte hij om patiënten te genezen van hun aandoeningen die meestal psychosomatisch van aard waren. 

Bach bloesem remedies zijn vloeibare plantenextracten die positief inwerken op emoties. Voorbeelden van dergelijke emoties zijn gebrek aan zelfvertrouwen, verdriet, frustratie, neerslachtigheid, stress, piekeren, overbezorgdheid, angsten en schuldgevoelens. De remedies helpen je om het emotionele evenwicht terug te vinden. Ook kan het helpen bij het herstel van het vertrouwen en het accepteren van een ziekteproces.

Lees meer...
Deze website maakt gebruik van cookies die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.
Ok